ورود نمایندگان
X




130 سال با Edox(پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۷)

 

 

130 سال با " ادوکس" ((Edox

در سال 1860 آقای "کریستین رافلی فلری" (Christian Ruefli-Flury) که بنیانگذار برند  "ادوکس" Edox) ) می باشد در شهر "کرون دلین"   (Courrendlin) در کشور سوئیس متولد شد. ایشان فرزند یک استاد کار ریخته گر بودد و در همان زادگاه خویش تحصیلات خویش را پشت سر گذاشت. در سن ده سالگی بعنوان پادو در یک مغازه‌ی تعمیرات ساعت مشغول به کار می شود.  وی در سال 1883 با خانم "پالین فلری" (Pauline Flury) که در شهر "بیل /بین" (Biel / Bienne) در استخدام یک تولید کننده‌ی ساعت بنام "ژان اگلر" (Jean Egler) بود ازدواج می کند.

در سال 1884 آقای "کریستین رافلی فلری" (Christian Ruefli-Flury) که دیگر تا این زمان یک استاد ماهر در ساخت ساعتهای دیواری بود برای همسر محبوبش یک ساعت جیبی تولید می کند و در سالگرد تولد 25 سالگی وی این ساعت را به او اهدا می نماید. خانم "پالین فلری" (Pauline Flury) چنان تحت تأثیر این هدیه ی ظریف و زیبا قرار می گیرد که همسرش را قانع می کند که کارخانه‌ی ساعت سازی خود را در شهر "بیل" (Biel) که شهرت این شهر بواسطه‌ی  وجود مهندسین ساعت ساز زبانزد خاص و عام است را راه اندازی نماید.  آقای "کریستین رافلی فلری" (Christian Ruefli-Flury) در نهایت این کارخانه را با نام  "ادوکس"Edox) ) که در یونان باستان به معنی "اندازه گیری زمان" می‌باشد افتتاح می کند. 

در سال 1900 "ساعت شنی" بعنوان علامت تجاری ( لوگو)  برند "ادوکس"Edox) ) مورد استفاده قرار می گیرد که از آن زمان تا بحال بخشی از افتخارات این برند می باشد. در سال 1955 "ادوکس" Edox) )   تا 500  ساعت ساز در استخدام خود داشت و در همین سال شرکت به محل جدید خود که به مراتب بزرگتر و دارای امکانات بهتر و جدید تری بود نقل مکان می کند. در آن زمان برند  "ادوکس"Edox) )  جزو شرکتهای پیشتاز در صنعت ساعت سازی قرار داشت. 

مدل مشهور" دلفین " (Delfin) در سال 1961 برای اولین بار به بازار ساعت عرضه گردید. از ویژگیهای این مدل ساعت دولایه بودن درب پشت آن، واشر محاحفظ مخصوص، سیستم واشردو لایه که از اختراعات ویژه‌ی "ادوکس" Edox))  برای این مدل ساعت است، سیستم لرزش گیر و در آخر مقاومت در برابر نفوذ آب می باشد.

اختراع دسته کوک با واشر دولایه برای مقاوم کردن هر چه بیشتر ساعت در برابر نفوذ آب از دیگر نوآوریهای  "ادوکس"Edox)) در سال 1961 می باشد که در همین سال این اختراع جدید به نام  "ادوکس"Edox) )  در شهر "برن" ) (Bern سوئیس به ثبت رسید.  در حال حاضر این نوآوری توسط چندین برند معروف سوئیسی دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

در سال 1965 مدل "هایدرو ساب" (Hydro-sub) به واسطه ی استفاده از اولین سیستم دسته کوک با  Tension Ring  و واشر لرزه گیر به منظور هر چه مقاوم ساختن ساعت در مقابل نفوذ آب شهرت جهانی پیدا می کند.  مقاوم بودن این مدل ساعت در برابر نفوذ آب تا عمق 500 متری با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت.  در اوایل دهه‌ی 1960 میلادی این موفقیتی بود فوق العاده و چشمگیر که باعث شد برند  "ادوکس"Edox) ) در زمره‌ی ساعتهای معروف جهان از نقطه نظر مقاوم بودن در برابر نفوذ آب قرار گیرد.

در سال 1969،  "ادوکس"Edox) )  مدلی به بازار ساعت جهان معرفی کرد که "بلو برد" (Bluebird) نامیده شد. از مشخصه‌های این ساعت شیشه و قاب ضد خش آن می‌باشد.   این مدل بسیار زیبا که در عین حال از استحکام بالایی برخوردار می باشد مجهز به درب پشت دولایه‌ی مقاوم وسیستم لرزش‌گیر می‌باشد.  به هیچ وجه من الوجوه استحکام و ضد آب بودن این مدل ساعت مورد تحقیر زیبایی و ظرافت ظاهر‌ی آن که در تمام ساعتهای "ادوکس"Edox) )  متداول است قرار نمی گیرد.

در سال 1970، اولین ساعت واقعی دنیا با نام "جوسکوپ" (Geoscope) به بازار ساعت جهانی عرضه گردید.  این مدل ساعت  علاوه بر نشان دادن زمان محلی قادر است که زمان حدود 50 شهر متفاوت در سرتاسر دنیا را در دسترس دارنده‌ی ساعت قرار دهد. 

در سال 1998، مهندسین و ساعت سازان  "ادوکس"Edox) ) موفق به ساخت نازکترین ساعت تقویم دار جهان شدند که نام  " لس بمونت آلترا اسلیم" (Les Bemonts Ultra Slim ( به خود گرفت. موتور این مدل ساعت دارای ضخامت 1.4 میلی متر می باشد. این رکورد متعلق به برند  "ادوکس"Edox) )  می‌باشد که تا بحال توسط هیچ برند دیگری شکسته نشده است.

در سال 2005، "ادوکس"Edox) )  به موفقیت بزرگ دیگری نایل شد و آن معرفی " لس بمونت مارترهورلاجر 5" (Les Bemonts Martre Horloger 5   ( می‌باشد.  از مشخصه های این ساعت مکانیزم به صدا درآمدن زنگ آن در زمان خاص می باشد.

در 8 مارچ 2007 و به هنگام برگزاری نمایشگاه بین المللی اتومبیل در شهر ژنو سویسس، "کوئنییگزگ" (Koenigsegg) (شرکت خودرو سازسوئدی در زمینه‌ی ماشینهای مسابقه‌ای) و"ادوکس"Edox) )  اعلام همکاری تجاری نمودند که این مسئله زمینه‌ساز زایش مدلهای استثنائی و جدیدی از ساعتهای کرونوگراف گردید.

در سال 2008،  "ادوکس"Edox) )  وقت نگهدار رسمی مسابقات قایقهای موتوری در سطح عالی جهانی گردید و همچنین اولین کارخانه‌ی تولید کننده‌ی ساعت در جهان می باشد که نگهدارنده‌ی زمان در مسابقات قایقهای خیلی سریع در سطح عالی می‌شود.  در واقع، نام " مجموعه ی کلاس 1" (Class-1 Collection ) برگرفته از این مسابقات می باشد که هم تکنیک و هم فلسفه‌ی مطرح در آن در " مجموعه ی کلاس 1" (Class-1 Collection ) بکار گرفته شده است. 

در سال 2010،  "ادوکس"Edox) )   نگدارنده‌ی زمان رسمی مسابقات رالی جهانی می گردد و مدلی را به بازار ساعت عرضه می‌کند که مختص رانندگان مسابقات رالی می‌باشد که در رانندگی بر روی جاده‌های آسفالته، برفی و یخی از مهارت بالائی برخوردارند و همچنین این این مدل ساعت برازنده‌ی کلیله آن افرادی است که از مسابقات رالی جهانی استقبال می کنند و لذت می برند.

در سال 2012،  "ادوکس"Edox) )   نگهدارنده‌ی رسمی زمان در مسابقات "رالی داکار" (Dakar Rally) گردید و همچنین یک سال بعد از آن در سال 2013، این برند نگهدارنده‌ی رسمی زمان در مسابقات قایقرانی (Extreme Sailing Series ) و "فدراسیون جهانی کرلینگ" (Word Curling Federation) گردید.  همچنین سال 2013 سال نوشکوفائی مدلهای " دلفین" (Delfin) با معرفی مجموعه‌ی جدید آن به بازار قلمداد می‌گردد. مدل "دلفین" (Delfin) برای اولین بار در دهه‌ی 1970 به بازار ساعت معرفی گردید.

در سال 2014،  "ادوکس"Edox) ) سالگرد 130 سالگی خود را جشن گرفت.  در این  130 سال،  "ادوکس"Edox) )  موفق به تولید و پخش ساعتهای سوئیسی شده است که قطعات آن فقط به کمک دست مونتاژ شده.  کارخانه دارای ساعت سازان ماهر و ماشین آلات پیشرفته می‌باشد بدون اینکه سنن و دانش علمی پیشگامان این کارخانه بدست فراموشی سپرده شده باشد.